Polonya turizm fuarında fuarın
açılışını yapan Turizm ve Kültür Bakanlığı Tanıtım Genel Müdürü yardımcısı
İbrahim YAZAR ile Didim’i konuştuk.
Sayın Yazar, uzun süreden beridir Kültür ve Turizm
Bakanlığındasınız, Türkiye Turizminin her aşamasını biliyorsunuz, turizm
kentlerinin gelişmelerini yakında takip ediyorsunuz, uluslararası turizmi
mercek altına alıyorsunuz, sizin ile Didim’i değerlendirelim mi?
Türkiye turizm de yapması
gerekeni yapıyor. Didim en eski turizm merkezlerimizden biri, ve şunu bilhassa
altını çizerek belirteyim: Türkiye’nin
deniz ve kara yolu yanın da, iki havaalanından
(Milas – Bodrum 85 km,
Adnan Menderes 150 km)
Didim’e müşteri çekme durumumuz var, bu avantaj, fakat bu avantaj yeterli
değerlendirilmemiştir. Didim, ucuz oda ile pazara girdi ve bunu bir türlü
aşamadı, aşmak istemedi, rahat bir pazarlama şeklini tercih etti, oturduğu
yerde tur operatörünü bekledi.
Didim,
güzel, şirin bir kasabamız ve turizm de de bazı atılımlar yaptı, fakat bence
yeteri kadar taktiksel davranmadı, daha doğrusu kendisini pazarlayamadı, ya da
yanlış pazarladı ve bir pazara bağlı kalmakla kendisini uzun bir süre oyaladı.
Bu da pazarlamanın dikkatli yapılmadığının göstergesidir. Turizm de teknolojik
gelişmeler hızlı bir şekilde değişiyor, trendler değişiyor, pazarlama şekli
değişiyor, dolayısıyla pazarı çok yakında takip etmek lazım. Tur operatörünün
yanın da Müşteri odaklı da çalışmak lazım,
esnaf, yerel yönetim müşteri memnuniyetine önem vermeli, müşterilerin devamlı gelebilmeleri için
çalışmalar yürütmeli, müşteri odaklı çalışıldığın da, onlar memnun edildiğin de
talepte artacaktır, talebin olduğu yerde arzında olması gerekiyor, dolayısıyla
hem yatırımcı Didim’e çekilir hem de Tur Operatörü, böylelikle otel
fiyatlarında da tatmin edici bir düzeltmeye gidilir. Burada pazar çeşitliliği
her zaman önemlidir.
Ben Didim’i zaman zaman Alanya
ya benzetiyorum, benzer bir durum yaşandı orada da, Alanya sıkıntıyı uğraşlar
ile aştı, bence sorunu hissetmek gerekiyor, hissettiğin takdir de çözümü de
geliştirirsin. Hedef kitle de önemli.
Kime Didim de tatil yaptırtmak istiyorsun, hangi kitleye hitap etmeği
düşünüyorsun? Buna bir misal vereyim; Kapadokya da bir otel sahibi kendi
pazarlamasını kendisi yapmaya başladı, kendi hedef kitlesini belirledi ve bu
doğrultuda çalıştı ve başardı, repeat (tekrar)
müşteri yakaladı, başarılı bir şekil de çalışmalarını sürdürüyor.
Kurumlar arasında ilişkiler de
çok önemli, Yerel ve Kamu yönetimi, Ticaret Odası, Ditab, burada tabi ki size
çok işler düşüyor Hikmet bey, bu kurumlar bir araya gelecek, ortak çalışma
yürütecekler. Devletten istediklerini tabi ki isteyeceklerdir, gerisini
kendileri çözeceklerdir. Pazar çeşitliliğini yakalamayı hiçbir zaman unutmayın.
Tamam deniz, kum, güneş var,
fakat Apollon tapınağını da unutmamak gerekiyor, var mı bir başka yerde böyle bir tapınak?, yok,
Apollon Tapınağı öyle bir hale geldi ki, neredeyse gelen tatilciler Apollon
tapınağını ve civardaki tarihi yerleri görmeden gidebiliyorlar. Kabul edilemez.
Apollon tapınağını da pazarlama esnasın
da dikkate almak gerekiyor, hatta pazarlamaya Apollon tapınağı ve çevrede ki
tarihi yerleri eklediğin de başarı
gelecektir.
Verdiğiniz bilgiler için
teşekkür ediyoruz. İyi fuarlar diliyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder