Genel Durum:
Didim İlçesi Akbük ve Akyeniköy
beldeleri ve 5 köyü ile birlikte doğası, güneşi, kumsalları, özel iklimi, mavi
bayraklı denizi, çok önemli tarihi ve kültürel varlıklarıyla Ülkemizin en önemli
turizm merkezlerinden biridir. Bu özelliklerine istinaden Kültür ve Turizm
Bakanlığı tarafından Didim İlçesi 2005 yılında Turizm gelişim alanı olarak ilan
edilmiştir. İlçe ekonomisinin % 80 inden fazlası turizm gelirlerinden elde
edilmektedir. Kış nüfusu 55.00 olmasına karşılık
nüfus yaz aylarında İlçe genelinde 450-500 bine ulaşmaktadır.
nüfus yaz aylarında İlçe genelinde 450-500 bine ulaşmaktadır.
İlçemizde turizm sezonu haziran
ayı başlarında başlayıp eylül ayı sonlarında bitmektedir. Yılda ortalama 80-90
bin civarında yabancı turist gelmekte olup bunların büyük çoğunluğunu
İngilizler teşkil etmektedir. Son iki yılda Alman, Rus, Romen, Polonya, Hollanda ve İskandinav vatandaşları da
artarak Didim’e gelmektedirler. İngiltere vatandaşları 2006 yılından bugüne
kadar Didim ve çevresinden 10.000 civarında konut satın almışlar olup kış
aylarında 2500-3000 İngiliz Didim ve Akbük’te ikamet etmektedir. Son yıllarda
bir kısım İngilizler değişik nedenlerle Didim’den ayrılıp ülkelerine
dönmektedirler.
Didim İlçesi geniş bir alanda yer
almakta olup halen Belediye sınırları içinde 60.000 civarında konut olmasına
rağmen devamlı ve hızla büyümektedir. Kültür ve Turizm Bakanlığınca turizm
gelişim alanı ilan edilen bölgelerde 25.000 dönüm civarında turizm
yatırımlarına çok elverişli araziler ve koylar bulunmaktadır. Mer’a vasfında
olan bu arazilerin ağustos 2011 de kanun hükmünde kararname ile mer’a vasfı
kaldırılıp Kültür ve Turizm Bakanlığına devredilmesi yatırımların önünü büyük
ölçüde açacaktır. 2011 yılında Bakanlık tarafından 4000 yatak kapasiteli Turizm
tesisi yapılmak üzere 4 işletmeciye tahsisler yapılmış olup iki yıl içinde bu
tesislerin hizmete girmesi beklenmektedir. Bu şekilde kaliteli ve yüksek
standartlarda Turizm tesislerinin çoğalmasıyla İlçemiz yurtiçinde ve
yurtdışında daha önemli bir turizm merkezi haline gelecektir.
İlçemizde 125 adet 17500 yatak
kapasiteli otel, pansiyon, apart otel ve tatil köyü kapsamında tesis bulunmakta
olup bunların 12 adedi Bakanlık diğerleri Belediye belgelidir. Belgeli yatak
sayısı resmi rakamlara göre 3929 dur. Belge alabilecek durumda 5000 civarında
yatak kapasiteli tesis daha bulunmasına rağmen çeşitli nedenlerle müracaatta
bulunup belge alınmamaktadır.
2023 Yılı Vizyonu: Didim İlçesi sahip
olduğu doğal, tarihi ve kültürel değerleriyle özellikle turizm alanında çok
büyük potansiyele sahiptir. Bu güne kadar İlçemizin gelişim süreci ile
Ülkemizin turizmdeki yükselişi göz önüne alındığında, 2023 itibarıyla Didim
yıldızı parlayan, markalaşan çok önemli bir turizm merkezi konumunda olacaktır.
Hedefimiz; Deniz, kum güneş ve iklim değerleri ile Apollon, Milet, Prien, Bafa
Gölü, Heraklia ve yakın çevremizdeki diğer destinasyonlarla entegre olmuş
klasik turizm anlayışı üzerinde planlı, sürdürülebilir, farklılığı olan ve
taklit edilemeyecek turizm çeşitliliği ile bir marka olmaktır.
Güçlü Yönlerimiz: Toplam olarak 90 km. civarında olan sahil şeridi,
temiz, mavi bayrak kriterli deniz ve koylar, tarihi ve kültürel değerlerimiz (
Didim sınırları içinde, Apollon, Milet, Bafa gölü’nün bir kısmı, Milet müzesi,
yakın çevrede prien, heraklia, efes) , karadan denize hakim rüzgarları
nedeniyle bol oksijen ve rutubeti çok düşük iklim yapısı, Ülkemizin en modern
Arıtma tesisi, düzenli katı atık deposu, ambalaj atıkları ayırma tesisi, buna
paralel kanalizasyon ve yağmursuyu altyapısı, yatırıma müsait 25.000 dönüm
civarında Turizm Gelişim Alanı İlan edilmiş Kamu arazileri varlığı, Türkiye’nin
en büyük Avrupa’nın ikinci büyük yat limanı gibi varlık ve kaynakların bir
arada bulunması ile alternatif, sürdürülebilir markalaşma yaratacak yeni turizm
konseptlerine açık olması,
Zayıf Yönlerimiz: İlçemizde turizm
sezonunun mayıs başı- eylül sonu itibarıyla 4-5 aylık bir süreçte ortalama 3
aylık bir yoğunluk olması, kış turizminin olmaması, Bölgemizin master ve
stratejik planlamasının olmaması, İnsana yatırım ve kalifiye personelin
yetersiz olması, hava, deniz ve kara yolu ulaşımının yetersizliği, düzenli
elektrik altyapısı ve enerji sağlanmasında aksaklıklar, profesyonel tanıtım
yapılabilmesi için kaynak azlığı, Kurumlar arasında işbirliği ve koordinasyon eksikliği,
Nitelikli istihdam ve eğitim sorunu, Ülkemizde ve Yurtdışında Destinasyon olma
yolunda markalaşamama, mevcut tesislerin eski olması ve kapasite yetersizliği,
ikinci konutların fazlalığı ile atıl yatırım meselesi yanında amaçlarının
dışında kullanılması, tur operatörlerinin bölgemize yeterince çekilememesi,
turizm müşterileri tarafından tercih edilebilir bir konumda olmamak,
teknolojiye ağırlık verememek en önemli olarak da bu konularda çözüm üretmek ve
proje geliştirip uygulamak için yeterli finansal kaynağın bulunamaması,
Fırsatlarımız: Yeni planlama ve
yatırımlar yapma aşamasında Ülkemiz ve Dünya örnekleriyle kıyaslama yapılarak
düşülen yanlışlardan arınarak farklı bir yapı oluşturma ve markalaşma imkanının
var olması, Bu güne kadar yapılan yanlış yatırım ve uygulamalardan iyiye doğru
dönüş yapma imkanımızın halen var olması, Didim’in Ulusal ve Uluslar arası
arenada yükselen bir trend içinde olması ve yeni destinasyon alanlarının
rakiplerine göre çok olması, eko turizm ve tarım turizmi özellikle zeytin konusunda
bölgemizdeki olumlu gelişmeler, yelken, sörf gibi alternatif deniz turizmi
imkanlarının kullanılmaya başlanması,
Tehlikelerimiz: Klasik turizm sektörü
ve hizmet anlayışının halen devam etmesi, betonlaşma, doğal ve kültürel
yapıların yeterli derecede kollanıp korunamaması ile bu dokunun bozulması,
hizmet kalitesinde niteliksiz işgücü nedeniyle imaj zedelenmesi, çevre ve doğa
yapısındaki bozulmanın devam etmesi ve bu konuda kamuoyu duyarlılığının yeterli
olmaması, yeni planlama ve yatırımlarda eski hataların tekrarlanma olasılığının
yüksek olması,
Sorunlar ve Çözüm Önerileri:
1-İlçemizde çok elverişli
koşullar olmasına rağmen turizm sezonu 3-4 aylık kısa bir sezonla sınırlı
kalmaktadır. Tesis ve hizmet kalitesini yükseltmek, alternatif turizm çeşitlerini
geliştirerek ilk ebatta turizm sezonunu öne çekerek nisan ayı başından itibaren
kasım sonunu hedef almak ve devamında kış turizmi olarak kültür, sağlık, kongre
ve spor gibi çeşitliklerle yılın tamamına turizmi yaymak mümkün olabilecektir.
Bunun için markalaşma sürecinin başlatılması, değerlerimizi bir bütün olarak
ele alarak farklılık yaratılması için Bakanlık, Yerel İdareler, Turizm
İşletmecileri, Sivil Toplum Örgütleri ve
ilgili kuruluşlar proje üretip geliştirmeli ve uygulanmalıdırlar.
2-Turistlere genelde belirli
sürede kar getirecek kaynak olarak bakılması yerine turizm tesislerinin hizmet
kalitesinin yükseltilmesi ile bu sektörde çalışanların eğitilmesi
gerekmektedir. Nitelikli işgücü için Üniversite, Meslek Okulları, İşkur ve Halk
eğitim Müdürlükleri ile başlatılan eğitim çalışmaları artırılarak devam
ettirilmelidir. Fiyat üzerinden rekabet yerine daha iyi hizmet sunma rekabet
anlayışının yerleştirilmesi çok önem taşımaktadır. Bunun için de aynı şekilde
tesis sahibi çalışanların eğitilmesi ve denetlenmesi gerekmektedir.
Bu konuda başlatılan çalışmalara
turizm tesislerinden yeterli ilgi gösterilmemekte ve destek sağlanamamakta olup
belgesiz eleman çalıştırılmaması yönündeki uygulamaların bir an önce
uygulanmaya konmasının sektörde çok olumlu gelişmeleri beraberinde getireceği
kanaatindeyiz.
3-Hanutçuluk, hijyen kontrolü,
sağlık ve diğer denetimler daha etkin hale getirilmesi için tüm ilgili
kuruluşlarca koordinasyon içinde sürekli, kararlı, daha tutarlı denetimler
yapılmalı, sektördeki personelin eğitimi gerçekleştirilerek belgesiz
çalışanlara izin verilmemeli, ruhsat kontrolü gibi yöntemlerle iş yeri
disiplini sağlayarak memnuniyet oranının yükseltilmesi gözetilmelidir.
4-Didim İlçesi önemli bir turizm
merkezi olmasına rağmen şehir altyapı ve turizm yatırımları ile yol ve ulaşım
alanlarında yıllardır aşılamayan sorunlarla karşı karşıyadır. İlçemizin ana yol
bağlantısı uzun yıllardır askıda beklemektedir. İhalesi yapılmış olmasına
rağmen Didim-Milas yolu bağlantısı yol çalışmaları gecikmiş ve yavaş
ilerlemektedir. Bu bağlantı ile özellikle Milas havaalanı yolunda yapılan
iyileştirme çalışmaların da hızlandırılması sonucunda İlçemizin havaalanları
ulaşımındaki önemli engellerden biri aşılmış olacaktır.
5-İki yıl öncesinden İlçemizde
faaliyete geçen yat limanı İlçemiz turizmine önemli derecede katkı vermiş ancak
bununla beraber eşgüdümlü gelişmeyi sağlayacak olan Didim Liman Başkanlığı ve
Gümrük Teşkilatının da faaliyete geçmesi gerekmektedir.
6- Kurvaziyer gemiler zaman zaman
Didim’e seferler düzenlemekte olup yolcu iskelesi olmadığından açık denizden
küçük teknelerle kıyıya taşıma yapılmakta olup bu yöntem uygun olmadığı için
devamlılık sağlanamamaktadır. Bunun için Belediyemiz tarafından hazırlanarak
Ulaştırma Bakanlığı DLH Gn. Md. de bekleyen projeye Genel bütçeden destek
sağlanarak bir an önce bu yatırımın uygulamasının başlatılması Didim turizmine
önemli bir ivme kazandıracaktır.
7- Didim’in giriş çıkış yol
güzergâhları ile ana mekânlarında görüntü kirliliğini önleyecek kısa sürede
iyileştirmeler yapılarak Turizm kenti olgusunun tamamlanması için çalışmalar
hızlandırılmalıdır.
8- İlçemizin Ülkemizde ve
Yurtdışında etkin tanıtımının yapılması için profesyonel tanıtım yöntemlerinin
artırılması ve geliştirilmesi, kaliteli broşür, tanıtım CD. si ve diğer tanıtım
materyalleri hazırlanması ile yurtdışında Work-Shop toplantıları, yabancı
gazeteci ve tur operatörlerinin Bölgemize davet edilip ağırlanması, Ulusal
televizyon ve gazeteler ile dış basında yer almak için çalışmalar ile turizm
fuarlarına katılımlar 2010 yılından beri düzenli ve disiplinli olarak DİTAB
tarafından yapılmakta olup bu çalışmaların daha profesyonel ve etkili olmasını
sağlamak için yeterli kaynak sağlanmalıdır.
Bakanlığımızın Didim’i turizm
gelişim bölgesi ilan etmiş olmasına rağmen Bakanlık destinasyon listesinde
Didim yer almamaktadır. Bu konuda yapılan çalışmaların hızlandırılması ve bu
listeye Didim’in ilave edilmesi konusunda yaptığımız girişimlerden henüz sonuç
alınamamıştır.
9- İlçemizdeki turizm tesisi
yatırımına uygun arazilerin tahsislere uygun hale getirilmesi için Stratejik ve
master planlama ile 1/5000 ve 1/1000 lik imar planlarının bir an önce
yapılması, ancak bu aşamada planlar hazırlanırken yerel yönetimlerin ve diğer
kuruluşların da görüşleri alınarak İlçenin doğal yapısı, kaynakları ve
potansiyeli iyi tahlil edilerek başka yerlerde düşülen yanlışları da örnek
almak suretiyle çevreci, sürdürülebilir ölçekte halkımızın da beklentilerine
uygun farklılık ve markalaşma yaratacak çalışmalar yapılmalıdır.
Bu konuda, Kültür ve Turizm
Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü’ne Birliğimizin görüşleri
iletilmiş, bu alanlarda asgari 1000 dönümlük bir alanda “ Kent Ormanı “
oluşturmak üzere yer tahsisi itenmiş sonucunda Bakanlıktan ekte gönderilen
cevap alınmış olup gerekli girişim, projelendirme ve uygulama çalışmaları devam
ettirilecektir.
10- İlçemizde halen 11 noktada
mavi bayraklı plajımız bulunmaktadır. Mavi bayrak kriterleri birbirine bağlı ve
süreklilik isteyen hususlar olup bu alanlardaki uygulamaların devam ettirilmesi
ile uygun koylarda gerekli çalışmaların yapılması, halk plajı ve turizm
tesisleri kapsamındaki mavi bayrak alanlarının çoğaltılması için çalışmalar
titizlikle takip edilmelidir.
11- İlçemizin deniz, güneş,
kumsal ve iklim yönünden üstün özellikleri ile sahip olduğu Apollon tapınağı,
kutsal yol, Milet antik kenti, Milet müzesi, Bafa gölü ile yakın çevresindeki
Priene antik kenti, Heraklia gibi kültürel varlıkların birlikte sunumunda bazı
kopukluk ve aksaklıklar mevcuttur. Bazen Altınkum’ a gelen Apollon’ u veya
Milet’i görmeden geri dönüyor bazen de tersi oluyor. Bu alanda ulaşım ve diğer
organizasyonlar ile bu değerlerin birbirine bağlantılı olarak sunumu ve
tanıtımı profesyonel olarak yapılmalı, hem yurt içinde hem de yurt dışında
yapılan bu çalışmalar desteklenmeli ve kaynak aktarılmalıdır. Ayrıca bu
alanlarda mevcut olan olumsuzlukların da giderilmesi gerekmektedir. (Didim –Milet ulaşım bağlantısı, Apollon,
Milet ve Prien’nin aydınlatma, çevre, temizlik sorunları gibi.),
Apollon-Milet arasında bulunan
Kutsal Yolun güzergâhının tespiti ile bu yolun turizme açılması, Apollon ile
kutsal yol arasındaki bağlantının yapılması ve bu alanın bütüncül bir şekilde
turizm hizmetine sunulması sağlanmalıdır.
12- Didim Turizm Derneği’nin 2010
yılında yapmış olduğu yerel bir araştırmanın sonuçlarına göre; yorumda bulunan
turistlerin % 50 si otel hizmetlerinden memnun olmadığını ve sebebinin
yeme-içme kalitesinin düşük olduğudur. Yine birçoğunun Altınkum ve bazı
bölgelerdeki müzik ve gürültü kirliliğinden, turistlerin %13 hanutçuluktan, %10
u tur acentelerinden,%7 si dolmuşların aşırı yolcu aldığından,%7 si esnafın
yerli/yabancı ya göre farklı ve aşırı fiyat uygulamasından, %3 ü de plajların kirliliğinden şikâyetçi
olmuşlardır. Bu konular üzerinde gereken tedbirlerin ilgililerce kısa vadede
alınması, İlçemizin turizm markası olma
ve destinasyon sürecini hızla tamamlaması yolunda önemli unsurlar olarak
görülmektedir.
13- Yukarıda sayılan sorunların
çözümü için yerel ve genel imkânların İlçemiz için diğer bölgelere orantılı
olarak artırılması gerekmektedir. Yerel İdarelerimiz kış nüfusuna göre İller
Bankasından yardım almakta ancak 5-6 aylık bir dönemde bu nüfusun 8-10 katı
kadar bir kesime hizmet götürmek zorunda kalmaktadırlar. Bu olumsuz durumun
ortadan kalkması için hesaplamada yaz nüfusunun da dikkate alınması
gerekmektedir. Ayrıca Yerel İdarelerin altından kalkamayacağı önemli yatırımlar
için genel bütçeden Devlet desteği verilmelidir. Örneğin, senelerdir Ulaştırma
Bakanlığında yıllardır bekleyen Didim Yolcu İskelesi ve Didim Kültür Merkezi
inşası projeleri gibi.
Bunlara ilaveten AB ve Kalkınma
Ajanslarından proje karşılığında destek sağlamakta da çok sorunlar
yaşanmaktadır. Teknik noksanlıkların ileri sürülmesi yanında anlayamadığımız
bazı nedenlerle Didim için bu güne kadar yapılan 5-6 projenin hiçbiri kabul
görmemiştir. Didim Turizm Altyapı Hizmet Birliği 2011 yılında biri Kaymakamlık,
Belediye, Valilik ve ADÜ ortaklığında diğeri ise DİTAB projesi olarak
profesyonel firmalarca hazırlanan iki proje GEKA’ya sunulmasına rağmen kabul
görmemiştir. Aynı şekilde 2012 yılında Doğrudan Faaliyet Desteği kapsamında
DİTAB olarak GEKA’ya sunduğumuz “ Didim’in Dünya Turizmine Entegrasyonu
Analizi” adlı çok küçük bütçeli proje de kabul edilmemiştir. Kaynakların
bölgemize eşit şekilde aktarılmasının gerekliliği düşünüldüğünde engel olarak
görülen teknik aksaklıkların sağlanacak desteklerle asgariye indirilmesi
mümkündür, Ancak böyle bir yapılaşma da henüz yürürlükte değildir. GEKA
tarafından Kar amacı gütmeyen kuruluşlar için 2011 yılı İktisadi Kalkınma Mali
Destek Programı henüz açıklanmamıştır. Böylece 2012 yılında yine bu kuruluştan
proje karşılığında destek alma imkânımız kalmamıştır.
Diğer Bölgelerde Kalkınma
Ajansları turizme gerek tanıtım gerekse yatırım alanında çok önemli destek
vermekte ve kaynak ayırmaktadırlar. Aynı şekilde İlçemiz için Bölgemiz Kalkınma
Ajansından da benzer uygulamaları ve destekleri beklemekteyiz.
14- Son yıllarda Ülkemize çok
önemli katkılarda bulunan Turizm Altyapı Hizmet Birlikleri 5355 sayılı Kanunun
uygulamadaki aksaklıkları ve finansman yetersizliği nedeniyle öngörülen
hizmetlerini tam olarak yerine getirememektedirler. Bu Birliklerin
kurumsallaşması ve sürdürülebilir bir kamu hizmeti verebilmeleri için Kültür ve
Turizm Bakanlığı ile Genel bütçeden mali olarak desteklenmesi ile ilgili kanun
uygulamaları hakkında yeni düzenlemelerin yapılması gerekmektedir. Ayrıca
kanunla bu birliklere verilen görevlerin uygulanmasında Genel ve Yerel İdareler
tarafından gerekli İdari ve mali desteklerin verilmesi de önem teşkil
etmektedir.
Netice ve Kanaat:
Yukarıda gündeme getirilen
konulardaki tespitler yıllardan beri sürekli yapılmış, çeşitli kuruluşlar
tarafından önlemler alınmış, uygulamalar iyi niyetle ve sorumluluk üstlenerek
yapılmışsa da bu çalışmalar yeterli olmadığından ve özellikle sorunların
tespiti ve çözümünde ortak iradeyle hareket edilmediğinden başarı sağlamada
aksaklıklar yaşanmaktadır. Başarı sağlayabilmek için ilgili tüm resmi ve sivil
kuruluşlar ile turizm sektörü temsilcilerinin çok iyi bir koordinasyon içinde
birlikte hareket etmesiyle, birbirlerine destek vermesiyle mümkün
olabilecektir. DİTAB kuruluşundan itibaren İlçe Kaymakamı Başkanlığında,
Belediyeler, Ticaret Odası, Esnaf Odası, Turizm Derneği, Esnaf Kefalet
kooperatifi, Emlakçiler Derneği ve Ziraat Odası temsilcilerinden “Didim Turizm Koordinasyon Kurulu”
oluşturulmuş olup birçok çalışma programımız bu kurul tarafından
planlanmaktadır. Bu sayede daha verimli çalışmalar yapılmaya başlanılmıştır.
Tespit edilen sorunların fazlalığı
uygulamada karmaşaya sebebiyet vermektedir. Bilimsel olarak tespit edilen
sorunlardan en önemli birkaç meselenin öncelikle ele alınması ve kısa vadede
ivedilikle çözümü konusunda projeler geliştirerek kararlılık, ortak imkân ve
iradeyle uygulama yapılmalıdır. Böylece uzun vadede sorunların yığılması yerine
her yıl azalan meseleler için sürekli çözüm üretebilen bir uygulama süreci ile
başarı sağlanabileceği kanaatindeyiz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder